دانلود مقاله تقویت بعد مدیریت دانشجویان در شرایط بحرانی 9 ص

دسته بندي : انسانی » مدیریت بحران
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏تقو‏ی‏ت‏ بعد مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ دانشجو‏ی‏ان‏ در شرا‏ی‏ط‏ بحران‏ی
‏مدیریت بحران
‏مدیریت بحران «تصمیم‏گیری در شرایط بحرانی»
‏ممكن است فكر كنید همین كه با ‏بحران رو به رو شدید و مشكلات عملی و مسائلی كه آن را دربر گرفته است سرو سامان ‏دادید ، برای شما كفایت می‏كند و همه چیز خاتمه یافته است .اما نه ، نمی‏توانید به ‏سادگی از عواقب و اثرات آن رها شوید. مدیریت بحران از جمله موقعیت‏هایی به شمار ‏می‏رود كه در آن گاهی این احساس به انسان دست می‏دهد كه دنیا با او سر دشمنی ‏دارد.
‏توجه كنید روشی كه برای سرو سامان دادن به یك بحران به كار می‏بندید ، نه ‏تنها برعواقب ناشی از بحران مؤثر است بلكه تأثیر عظیمی در روحیه گروه ، همكاران شما ‏و همچنین بر موقعیت شما در داخل این گروه به جا می‏گذارد. اینكه ‏۵‏ یا ‏۵۰۰‏ نفر را ‏رهبری كرده‏اید ، تفاوت چندانی ندارد. ولی این چند ساعت عملكرد شما زمینه‏ای را به ‏وجود می‏آورد كه بسیار مشكل بتوان آن را در كوتاه مدت تغییر داد. اگر مسئله را به ‏نحو نادرستی جمع و جور كرده باشید ، این بحران موجب لطمه خوردن به حرمت شما و از ‏دست رفتن وفاداری و روحیه گروه و همكاران شما می‏شود. اما اگر مسئله را به نحو ‏مطلوبی سر و سامان داده باشید ، موجب افزایش شدید علاقه‏مندی كاركنان و اعضای گروه ‏و تقویت هویت سازمان و مستحكم شدن موقعیت شما می‏شود.
‏در ساعت سه بعد از نیمه شب یكی از شب‏های اسفند ‏۱۳۶۴‏ سروان صداقت ، مسئول اداره ‏گذرنامه فرودگاه مهرآباد مطابق شب‏های كشیك در حال انجام وظیفه بود. در همین زمان ، ‏یك خانم بیمار تبعه كشور آلمان در حالی كه بر روی برانكارد قرار داشت و در حالت ‏اغما بسر می‏برد به همراه سفیر كشور آلمان و یك پزشك ایرانی وارد قسمت ترانزیت ‏فرودگاه مهرآباد شدند. بیمار در وضعیت خوبی نبود و پزشك معالجش در حالی كه پایه سرم ‏را در دست داشت از او مراقبت می‏كرد. پس از ورود ، سفیر آلمان به سرعت خود را به ‏سروان صداقت رساند و با كمك پزشك ایرانی كه مطالب او را ترجمه می‏كرد به وی گفت : ‏این خانم یك ماه قبل ، از كوه سقوط كرده و نخاع شوكی وی آسیب دیده است. تا به حال ‏سه بار در یكی از بیمارستان‏های تهران مورد عمل جراحی قرار گرفته است و طبق تشخیص ‏پزشكان نیاز به یك عمل جراحی دارد كه به علت فقدان وسایل و تجهیزات مورد نیاز انجام
‏2
‏دادن آن در ایران میسر نیست. ما ترتیبی داده‏ایم كه بیمار ،‌امشب به محض رسیدن به ‏فرودگاه فرانكفورت به بیمارستان منتقل شده ، تحت عمل جراحی قرار گیرد . به همین جهت ‏از شما می‏خواهم كه به بیمار و پزشك همراهش اجازه داده شود با پرواز امشب ، تهران ‏را ترك كنند. (گفتنی است براساس قوانین و مقررات ، هیج ایرانی یا خارجی بدون همراه ‏داشتن گذرنامه معتبر حق خروج از كشور را ندارد ، به علاوه خارجیان ملزم هستند ‏۴۸ ‏ساعت قبل از پرواز به اداره اقامت اتباع بیگانه مراجعه كرده ، اجازه خروج دریافت ‏دارند.)
‏سروان صداقت كه با مسئله‏ای غیرعادی روبرو شده بود از سفیر درخواست كرد ‏گذرنامه و سایر مدارك معتبر بیمار و همچنین مدارك مربوط به پزشك ایرانی را كه قرار ‏بود همراه بیمار به كشور آلمان سفر كند ارائه دهد ، اما سفیر پاسخ داد كه در شرایط ‏حاضر به هیچ وجه دسترسی به مدارك بیمار میسر نیست و تهیه گذرنامه معتبر برای خروج ‏پزشك ایرانی نیز به علت كمبود وقت و استثنائی بودن مورد ، امكان‏پذیر نیست.
‏در ‏آن شب ، تنها پرواز به سوی فرانكفورت متعلق به شركت هواپیمایی KLM ‏بود و تا ساعت ‏۲ ‏بعدازظهر روز بعد هیچ پروازی به فرانكفورت انجام نمی‏شد. سروان در آن شب با بحران و ‏مشكلی غیرمنتظره مواجه شده بود و نمی‏دانست چه كند. از یك طرف جان یك انسان مطرح ‏بود و با یك تصمیم اشتباه ممكن بود به مرگش منجر شود و از طرفی با قوانین و مقررات ‏محدودكننده مواجه بود كه با یك تصمیم اشتباه باید تبعات سنگین آن را می‏پذیرفت. ‏سروان ابتدا به رئیس خود زنگ زد و از او كسب تكلیف كرد. رئیس وی از اینكه سروان در ‏آن وقت شب او را از خواب بیدار كرده بود عصبانی شد و در پاسخ به وی گفت كه طبق ‏مقررات عمل كند و بلافاصله گوشی را گذاشت. سروان صداقت طبق مقررات موجود در سازمان ‏با مسئول رده بالاتر یعنی رئیس گذرنامه مركزی و سپس با رئیس شهربانی وقت و آنگاه با ‏وزارت خارجه تماس گرفت . ولی هیچ موفقیتی به دست نیاورد. وقت به سرعت می‏گذشت و او ‏فشار عصبی شدیدی احساس می‏كرد.
‏حال اگر شما در موقعیت بحرانی سروان بودید چه ‏تصمیمی اتخاذ می‏كردید؟ و چگونه آن را توجیه می‏نمودید ؟
‏بحران چیست ؟
‏در پزشكی وضعیت بحران به وضعیتی اطلاق می‏شود كه ارگانیسم دچار ‏بی‏نظمی شده و به خطر افتاده است. بحران را می‏توان شرائط غیرعادی‏دانست كه در آن ‏مشكلات ناگهانی و پیش‏بینی ناپذیر پدید می‏آید نظیر آتش‏سوزی ، اغتشاش، زلزله،
‏3
‏شورش، ورشكستگی، اعتصاب … و سایر مواردی كه به تصمیم‏گیری فوری نیاز دارد و درچنین ‏شرایطی ، ضوابط ، هنجارها و قوانین مرسوم دیگر كارساز نیست.
‏امروزه با پیچیده ‏شدن محیط و پویائی سریع آن ، هرلحظه امكان بروز یك بحران برای سازمان وجود دارد. در ‏یك موقعیت بحرانی ، فرهنگ سازمان تغییر یافته و به سمت یك فرهنگ خلاق و متغیر گرایش ‏پیدا می‏كند. این امر خود باعث ایجاد فرصت‏هایی جهت حفظ و تداوم حیات سازمان ‏می‏شود. به عنوان مثال بحران مالی آسیای جنوب شرقی در چند سال پیش ، شوك بزرگی را ‏برای اقتصاد این كشورها به همراه داشت ، اما تحقیقات نشان می‏دهد كه این بحران‏ها ‏در عین حال فرصت‏هایی را به همراه داشتند كه منجر به شكوفائی اقتصاد آنان ‏شد.
‏بنابراین هنگام مواجه با یك وضعیت نمی‏توان مطمئن بود كه وضعیت مذكور یك ‏محدودیت (تهدید) محسوب می‏شود یا یك موقعیت (فرصت). برای مثال گاهی فرصت‏های از دست ‏رفته ، در مراحل بعدی مسائلی را برای سازمان ایجاد می‏كنند ، همچنین گاهی هنگام ‏مواجهه با یك محدودیت ، فرصت‏های جدیدی ایجاد می‏شود. به همین دلیل برخی از مدیران ‏بر این باورند كه در دل هر مسئله، فرصتی نهفته است.
‏با وقوع بحران ، واكنش‏های ‏روانی متعددی رخ می‏دهد كه عبارتند از : ناباوری ، وحشت ، قبول شكست ، قضاوت‏های ‏غلط ، اقدامات غیرمنتظره ، كوته‏نظری ، هیجان زیاد و مقصر دانستن این و ‏آن.
‏موارد فوق واكنش‏هایی هستند كه در ابتدای هر بحران از طرف افراد بروز می‏كند ‏و علاوه بر آن ، هرچند كه ممكن است نوع بحران‏ها متفاوت باشند ولی همه آنها نقاط ‏مشتركی دارند :
‏۱- ‏نیاز به تصمیم‏گیری بدیع دارند.
‏۲- ‏عدم واكنش سریع معمولاً ‏پیامد نامطلوب دارد.
‏۳- ‏راه‏حل‏ها محدود هستند.
‏۴- ‏زمان به نفع تصمیم‏گیران ‏نیست.
‏۵- ‏تصمیمات غلط ، عواقب وخیم دارند.
‏۶- ‏شدت گرفتن غیرمنتظره رویدادها ‏وضعیت بحرانی را تشدید می‏كند.
‏با توجه به مطالب ذكر شده هر مدیر یا مسئول ممكن ‏است با این سؤال مواجه شود كه :
‏چگونه باید با بحران برخورد كرد ؟
‏4
‏برخورد با بحران از منظر تصمیم‏گیری :
‏واضح است كه واكنش‏ها و نحوه ‏تصمیم‏گیری افراد به هنگام بحران به چگونگی برداشت آنها از اوضاع وابسته است. طبیعی ‏است كه هرچه برداشت از وضع پیش آمده جدی‏تر باشد و خطر بیشتری برای منافع خود و ‏سازمان احساس كنند به همان میزان وضع را بحرانی می‏كنند.
‏به قول «چارلز هرمان» ‏در چنین وضعیتی سه عامل نقش زیادی دارند. براساس این سه عامل سناریوهای مختلفی را ‏می‏توان ترسیم كرد :
‏الف- اینكه وضعی كه پیش آمده منافع خود ،گروه و سازمان را ‏تا چه حد مورد تهدید قرار داده است.
‏ب- زمان لازم برای عكس العمل چقدر است .(‏فرصت)
‏ج- برای سازمان تا چه حد غیرمنتظره بوده است.(غافلگیری)
‏البته نباید ‏از نظر دور داشت كه امروزه تصمیم سریع مدیران سازمان‏ها ، تأثیر اساسی در موفقیت یا ‏شكست آن سازمان دارد. وقتی كه مدیران با یك وضعیت بحرانی روبرو می‏شوند ، شناخت ‏صحیح مسئله و ارائه راه حل مناسب در زمان معین می‏تواند فرصت‏هایی را برای سازمان ‏بوجود آورد.
‏روانشناسی برخورد با بحران :
‏تصمیم‏گیران باید :
‏۱- ‏برای محدود كردن عواقب ‏سوء بحران و كنترل وضعیت ،‌تصمیمات فوری اتخاذ كنند ، آنگونه كه «میتنز برگ» ‏می‏گوید : بحران در اثر وقوع ناگهانی و غیرمنتظره حادثه یا اتفاقی بوجود می‏آید كه ‏توجه فوری به آن برای اخذ تصمیمی فوری ضروری است.
‏۲- ‏اولین كسانی كه قرار است ‏مطالب آنها را بشنوند شناسایی كرده و برای تأثیر بر آنها برنامه خاصی داشته ‏باشند.
‏۳- ‏روی حل مسئله تمركز كنند و به هیچ وجه تمركز خود را بر روی مسائل ‏غیرواقعی نگذارند.
‏۴- ‏روی خلاقیت تمركز كنند و آنگاه خواهند دید كه دنیای آنها ‏پر از امكانات نامحدود است.
‏۵- ‏از حداكثر انرژی خود برای پیدا كردن راه حل ‏استفاده كنند.
«‏انسوف» در این مورد می‏گوید : در اثر تغییر و تحولاتی ،‌بقاء و ‏حیات سازمان به مخاطره افتاده است و سازمان برای رهایی از نابودی باید فوق‏العاده ‏تلاش كند.
‏۶- ‏عصبانی نشوند ، فریاد نكشند یا ‏یك نفر را پیدا نكنند كه گناهان را ‏به گردن او بیندازند

 
دسته بندی: انسانی » مدیریت بحران

تعداد مشاهده: 5220 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل